Als kunstenaar is het niet altijd gemakkelijk om bij te houden wie er in jouw werken investeren. Wie was er bij je laatste tentoonstelling? Wie heeft er laatst nog gedoneerd op die ene crowdfunding en hoeveel was dat eigenlijk ook alweer? De meeste kunstenaars houden dit soort belangrijke data bij in hun hoofd, op papier gekrabbeld of in een word document. Dit is echter niet gemakkelijk bij te houden en geeft weinig inzicht en overzicht.

Kunstenaars hebben daarom een overzichtelijk systeem nodig waarmee ze kunnen bijhouden wie er interesse hebben in hun kunst. Je wil je publiek betrekken bij wat jij maakt. Een CRM tool zoals dat van Lime Technologies is bij uitstek geschikt om informatie van jouw klanten en publiek te registreren op een manier waarmee je eenvoudig met ze kunt communiceren. De tijd die je overhoudt kan je veel beter steken in het maken van kunstwerken.

Wat is een CRM?

CRM staat voor customer relationship manager. Het is software die je de mogelijkheid geeft om profielen aan te maken voor personen, groepen of zelfs complete organisaties. Je kunt in één oogopslag zien wat hun algemene activiteit is geweest (denk hierbij aan donaties of aanwezigheid op een evenement) en je ziet welke communicatie er met hen heeft plaats gevonden.

Hoe moeten kunstenaars een CRM gebruiken?

Kunstenaars kunnen op verschillende manieren profiteren van de eigenschappen van een CRM-systeem.

1. Slimmer fondsen werven

Met behulp van een CRM-systeem kun je eenvoudig rapporten maken waarin staat wie op welke datum en op welk niveau een donatie heeft gemaakt. Dit heeft als voordeel dat je direct een aantal contacten kunt vaststellen voor huidige of toekomstige financieringsinspanningen. Deze contacten weten namelijk al wie je bent en hebben al laten blijken dat ze jouw werk financieel willen steunen.

Met een CRM-systeem kun je gerichter fondsen werven, doordat je eenvoudig je eerdere donateurs kunt identificeren en kunt onderverdelen op basis van de datum en hoogte van het gedoneerde bedrag.

2. Deel jouw evenementen met een betrokken publiek

Met behulp van een CRM-systeem kun je nieuwtjes en actualiteiten met je gemeenschap delen over jouw werk en mogelijke evenementen die op de agenda staan. Meestal is er in een CRM-systeem een ‘ticketing software’ geïntegreerd, waardoor je gemakkelijk ticketaankopen aan een profiel kunt koppelen. Met de CRM software kun je eveneens bijhouden welke personen al eens vaker tickets voor jouw evenementen hebben gekocht. Wanneer er een nieuwe show op de agenda staat download je in een handomdraai een lijst met contactgegevens, zodat je jouw uitnodigingen gerichter kunt versturen.

3. Blijf in contact met je gemeenschap

Met een CRM-systeem blijf je moeiteloos in contact met je volgers en gemeenschap. Al je contacten kunnen op verschillende manieren gefilterd worden. Heb je ze onlangs gemaild? Hoe betrokken zijn mensen geweest bij je werk? Bepaal de juiste strategie om jouw community op de hoogte te houden van je werk.

4. Overzicht van het resultaat

Gebruik een CRM-systeem om gedrag bij te houden via andere verbonden diensten. Op deze manier kun je een verband leggen tussen jouw inspanningen en wat die je nou feitelijk hebben opgebracht.