De kunstenaar Pablo Picasso was meer dan alleen een schilder, hij was misschien wel één van de belangrijkste kunstenaars van zijn tijd. Hij maakte schilderijen, maar ook keramiek en beelden, en alles bij elkaar heeft dat een resultaat opgeleverd van meer dan tienduizend werken. De naam van de beroemde Spanjaard is wereldwijd bekend, iedereen weet gelijk over wie je het hebt als je zijn naam noemt.

De vele namen van Pablo

Wat de meeste mensen niet weten is dat zijn naam niet slechts Pablo Picasso is, want voluit heet hij Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Ruiz y Picasso. Hij koos er zelf voor om zijn moeders naam te gebruiken, omdat de naam ‘Ruiz’, die van zijn vader was, wel heel erg veel voor kwam in de streek.

Een echt wonderkind

Pablo Picasso was een echt wonderkind en het is ook niet zo gek dat hij kunstenaar is geworden. Zijn vader was namelijk ook schilder en tekenleraar. Kleine Pablo kreeg de kunst met de paplepel ingegoten. Volgens zijn moeder was zelfs zijn eerste woordje: “piz”, wat het Spaanse woord is voor potlood. Pablo maakt zijn eerste schilderij op negenjarige leeftijd en het gaat hier om ‘De Picador’, welke een stierenvechter in de arena afbeeldde. Dit was in 1889. Vele werken volgden en ook veel posters zijn geïnspireerd op het werk van Picasso. Zijn stijl leent zich uitstekend om in een ruimte een bijzondere sfeer te creëren.

Posters

De posters met de abstracte motieven van Picasso zijn vaak echte eyecatchers. De schilderijen uit de kindertijd van Picasso hangen in het Picasso Museum in Barcelona. Het is sowieso altijd sfeervol om posters aan de muur te hangen. Je kunt kiezen voor de posters met de Picasso afbeeldingen, maar ze zijn er bijvoorbeeld ook van andere kunstenaars zoals Henri Matisse. Maar ook de abstracte posters of die met afbeeldingen van de natuur zijn erg fraai. Of misschien kies je liever een vintage poster.

De verschillende periodes in zijn werk

Toen Pablo Picasso dertien jaar was ging hij naar de kunstacademie in Barcelona en op zestienjarige leeftijd naar een van de beste kunstscholen in Spanje. Picasso ontwikkelde verschillende stijlen, zo had hij bijvoorbeeld een blauwe periode waarin hij voornamelijk met blauwgroene tinten werkte. Een aantal jaren later brak zijn roze periode aan. Na 1909 brak zijn kubistische periode aan. Na deze periode brak er ook nog een klassieke periode aan, een surrealistische en een abstracte periode. Picasso heeft op het gebied van beeldhouwen, illustraties, grafische werken, decoraties voor het theater, keramiek en in de dichtwereld prachtige stukken nagelaten.